متين جان تراتل رو از سيستم بازا بپرس

در پی بسته شدن مرزها به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از هواپیماهای مسافری نیز زمینگیر شده و ایرلاینهای مختلف جهان تا مرز ورشکستگی پیش رفتند اما طی هفتههای گذشته به تدریج مذاکرات برای راهاندازی پروازهای خارجی و باز شدن مرزهای هوایی بین کشورهای مختلف آغاز معنی تراتل شد. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی همچنین درباره آخرین وضعیت تسهیلات اختصاص یافته به ایرلاینها از سوی ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد: با وجود اینکه از وزارت راه و شهرسازی لیست همه ایرلاینها به اضافه اعتبارات تخصیص یافته به آنها به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است و ایرلاینها در صورت تاخیر بیشتر در این زمینه یا پرداخت نشدن تسهیلات متحمل ضرر و زیان هنگفتی خواهند شد. ساعت چهار بعدازظهر اولین گروه کوهنوردان محلی به محل سقوط می رسند، تا چشم کار میکند درد است و رنج و غم هجران فرزندانی از دنا که در برفها آرمیدهاند. اسعدی سامانی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و قول مساعد این مقام مسئول برای تسریع در پرداخت تسهیلات گفت: تاکنون که حرکت قابل توجهی برای پرداخت تسهیلات انجام نشده و امیدواریم مسئولان برای جبران ضرر و زیان وارد شده به صنعت حمل و نقل هوایی هرچه سریعتر نسبت به پرداخت این مبالغ اقدام کنند.

موتورهای بدون هسته سبکتر ، دارای پاسخ دهی سریعتر ، حرکت نرم ، پیوسته و دقیقتر از موتورهای استاندارد بوده و در سرووهای پرقدرت و پرسرعت از آنها استفاده می شود. کنترلر در پاسخ با توجه به حداقل ارتفاع مجاز مسیر W۱۴۴، خلبان را مجاز به کاهش ارتفاع تا ۱۷۰۰۰ پایی میکند، مهمانداران در حال جمع آوری باقیمانده بستههای پذیرایی از جلوی میز مسافران هستند، ساعت ۰۹:۲۳ کنترلر فرودگاه یاسوج، طرح تقرب CIRCLING NDB را برای باند ۳۱ به خلبان اعلام میکند. چند ثانیه بعد، خلبان مجوز صادره را بازخوانی نموده و دوباره پیگیر شرایط جوی فرودگاه میشود و ساعت ۰۹:۲۳:۰۶ خلبان به قصد کاهش ارتفاع، ارتفاع ۱۷۰۰۰ پا را تنظیم میکند و ۰۹:۲۴ کنترلر به خلبان میگوید: «کاپیتان، تقریباً فاینال ۳۱ مون باز هستش و امکان فرود بر روی باند وجود دارد» و خلبان پاسخ میدهد: «قربونت برم، انشالله، میاییم می شینیم، به امید خدا میاییم ۱۵۰۰۰ پا روی فرودگاه طبق طرح Descend (کاهش ارتفاع) میکنیم انشالله. ساعت ۰۹:۲۵:۳۳ خلبان موقعیت خود را ۲۵ مایلی فرودگاه اعلام میکند و ساعت ۰۹:۲۶ خلبان میگوید: «میاییم overhead حالا VMC left turn انشالله که باند رو میبینیم».

هواپیمای ای تی آر ۷۲ – ۵۰۰ هواپیمایی آسمان در صبحی زمستانی تهران را به مقصد آسمان ترک کرد. آنچه در لحظات پایانی آخرین پرواز هواپیمای ای تی آر یاسوج میگذرد، نیز هنوز چرایی واماندگی هواپیما را مشخص نکرده است. هواپیمای پرواز ۳۷۰۴ یاسوج نوع ای تی آر ۷۲-۲۱۲ و دارای دو موتور توربوپراب و ساخت سال ۱۹۹۳ میلادی در کارخانجات پرت اند ویتنی کانادا بود. خبری که در ساعات ابتدایی صبح روز ۲۹ بهمن ماه سال ۱۳۹۶ در صدر اخبار کشور قرار گرفت، مردم را در شوکی عظیم فرو برد، هواپیمای پرواز ۳۷۰۴ یاسوج از صفحه رادار محو شد و این آغاز یک تراژدی بزرگ بود. ۲ برای احتراق، از مدل آناند برای انتقال حرارت، از مدل جابجایی و اختلاط بنسون و برندل برای روبش از مدل هیوود برای اصطکاک استفاده شد. رانش برای مقابله با نیروی اصطکاک در هواپیما یا نیروی وزن در راکت استفاده میشود. به طور طبیعی سایز و وزن یک اسپید کنترل با ریتینگ جریان آن متناسب است.

هواپیمای مدل «ای تی آر»، از نوع مدل­های نسبتاً قدیمی است که سیستم ضد یخ آن باید به طور دستی فعال شود و اتوماتیک فعال نمی­شود. ساير موشك ها ، همچون موشك هاي اسپارو و فينيكس ، با توجه به نوع شليك شدنشان ، كه ابتدا رها و سپس موتورشان روشن مي شود ، آسيبي از اين دست به موتور وارد نمي آورند . اما در این میان داوود محمدی، رئیس کمیسیون اصل نود و محمدرضا ملکشاهی، عضو کمیسیون عمران مجلس دهم میگویند که خلبان هواپیمای سانحهدیده فقط پنج درصد مقصر بوده است و همه چیز از بازرسیهای فنی هواپیما، انتخاب این نوع هواپیما برای پرواز، مختصات فنی فرودگاه و صدور اجازه پرواز برای این هواپیما و… اداره کل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در دو گزارش مقدماتی و نهایی در خرداد و اسفند ۹۷ اشتباه خلبان را دلیل اصلی سقوط این هواپیما دانست اما در گزارشی که سهنفر از کارشناسان رسمی دادگستری برای ارائه به دادگاه رسیدگی به این پرونده تهیه کردهاند، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی آسمان به دلیل عدم انجام بازرسیهای فنی در دورههای زمانی مورد نظر، عدم انجام امریه صلاحیت پروازی و عدم بررسی صلاحیت گروه پروازی مقصران اصلی معرفی شدند. به نظر بنده برای ماشین های کنترلی بهتره همیشه و همیشه سروو موتور با گیربکس فلزی تهیه بشه به این خاطر که سروو موتور های پلاستیکی از مقاومت بسیار پایینی برخوردار بوده و عموما زود دچار مشکل میشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *